söndag, mars 01, 2009

10 barn

Min dotter kommer plötsligt springandes till mig i köket, där jag håller på med att duka till middag, med andan i halsen och säger hon skrattandes
- Tänk om vi hade haft 10 barn, va många tallrikar det hade blivit.
Förvånad svarar jag
- Ja du, det hade det blivit. Menar du alltså att du skulle ha 9 syskon?
- Ja, va många människor det varit.
- Du menar alltså att du då tex skulle haft 5 lillebröder och 4 lillasystrar?
- Ja...säger hon tveksamt som om hon räknar efter, och sen springer hon till pappa.
Jag hör hur hon säger samma sak till honom, men hon kommer inte ihåg mitt exempel på hur många lillebröder och lillasystrar hon skulle haft så hon kommer tillbaka till mig och hämtar mig
- Kom mamma, fort, skynda dig, jag skyndar efter henne in till pappa.
Hon säger till honom
- Pappa tänk om vi hade haft 10 barn, va många vi skulle varit då. Då skulle jag haft fyra...nej hur var det nu igen mamma?
- Jo, då skulle du tex haft 5 lillebröder och 4 lillasystrar.
- Jaha, säger hon skrattandes igen, va många sängar vi skulle haft då.
- Ja då skulle vi nästan inte få plats med alla sängar, säger pappa.
- Men tycker du alltså att vi ska ha 10 barn frågar jag?
- Nä, det räcker med ett, svarar hon.
- Men ni är ju två barn, säger jag.
- Jamen jag menar det räcker med en lillebror. Så pekar hon på lillebror. Hon räknar också
- En, två, hon pekar på lillebror igen och på sig själv och säger sen
- Det räcker med två barn menar jag.
Lättad konstaterar jag också att just nu räcker det med två barn. Det är tillräckligt många tallrikar och sängar för tillfället.

Inga kommentarer: