måndag, mars 16, 2009

Pappa kom hem

Vår dotter brukar stå vid fönstret i trappan och vänta på pappa på kvällskvisten. Idag sa jag till henne att pappa var på väg och hon sprang dit direkt.
- Men han skulle köpa lite lingonsylt på väg från bussen så han kommer nog lite senare.
- Hur mycket senare? frågar hon.
- Nej inte mycket senare, du kan nog stå där och vänta, sa jag.
Hon stod kvar. Jag hör hur hon sjunger
- Pappa kom hem, för vi längtar efter dig, kom innan sommarn är slut lilla pappa. Åskan har gott, o om kvällen blir det mörkt.
Det låter så sött så man smälter. Sen hör jag henne ropa.
- Mamma ser du honom? Ser du om han kommer på vår gång?
- Nä svarar jag. Jag ser honom inte än.
- Nu ser jag en tjej.
- Jasså, går hon in till vårt hus undrar jag. Det kanske är pappa som luras, säger jag.
- Nä, för pappa är ju en kille. Ser du nån kille mamma som kommer och går?
- Nä, det gör jag inte, men du ser ju bättre från det fönstret så du får säga när du ser honom.
- OK.
Det går någon minut sen hör jag henne ropa entusiastiskt
- Nu ser jag en kille!! Han har en lingonsyltburk!, nu ropar hon ännu högre samtidigt som hon springer mot hallen. Hon fortsätter
- Han går in på vår gång, och samtidigt som dörren öppnas ropar hon
- Och det är pappa!!!!!!

Inga kommentarer: