torsdag, mars 05, 2009

Prutt-rutschkana

Tydligen är det vid 2-3års ålder som pruttar och rapar blir oerhört underhållande. Idag var vi på lekplatsen. Min dotter skulle först gunga i en evighet, en tidsuppfattning jag tror jag delar med alla föräldrar som står och skjutsar på en gunga. Till slut lyckades jag locka med rutschkanan.
Hon åker två gånger först, tredje gången säger hon till mig
- Just när jag redan åkte i juschkanan så pruttade jag, och så skrattar hon högt och glatt. Hon springer till stegen upp till rutschkanan för att åka igen. När hon står längst upp vid toppen av kanan säger hon
- Just innan jag gick upp till juschkanan så rapade jag, och så skrattar hon ännu mer. Och jag med.
Men situationen fick mig inte bara att skratta utan även att fundera över när det är man börjar skämmas över att prutta och rapa, och inte minst, när lärde man sig att hålla inne en prutt så att den inte hörs. Dessutom fick det mig att skratta högt när jag tänkte på hur det skulle kunnat sett ut om vi fortfarande i vuxen ålder hade haft samma inställning till pruttar och rapar som 3-åringar.
"-Välkommen hit till detta budgetmötet. Tänkte bara först säga att just innan jag gick in på mötet så pruttade jag. Vi börjar med att hälsa vår nye ekonomichef välkommen.
- Tack så mycket, då tänkte jag börja med att presentera mig men innan dess ville jag bara meddela att innan jag tog kaffe här borta i automaten så rapade jag."

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske hade budgetmöten blivit lite roligare om vi hade sagt så...
Men vi får skratta med de som bjuder på dessa härliga kommentarer! kram

Anonym sa...

En lite sjuk lillasyster gapskrattar när hon hör var kusinen gjort och meddelar att hon också gjort det och fortsätter att skratta.

Nez sa...

Och idag pruttade jag i en pool....det ser ganska roligt ut det med...