söndag, mars 22, 2009

Hårlektion nr 1 och 2

Besök hos mormor i torsdags. På torsdagar ser gärna mormor på "Gör-om-mig" i TV-programmet Go´kväll. Det är nog vanligt att man tittar på detta om man är i hennes ålder, för det är likadant hos farmor. Där tittas det också på just gör-om-mig inslaget. Fast det måste vara en del i min ålder som tittar också eftersom snubben som blev omgjord i torsdags var i 30-årsåldern, hade dreadlocks och skägg. Hur som helst så var både mormor och morfar ganska fascinderade över denne mans långa testar till hår och dom sa flera gånger, "men som han ser ut, vilket långt hår han har", och andra saker som "kan man verkligen ha sånt hår", "e det verkligen riktigt hår", och så vidare.
Min dotter satt vid köksbordet och ritade under tiden och utan vår vetskap lyssnade hon uppenbarligen för plötsligt ställer hon sig upp och säger
- Men mormor så här är det faktiskt, hon gestikulerar med sin händer och fortsätter, att killar får ha långt hår och tjejer får ha kort hår.
Så där ja, hon vet precis var skåpet ska stå den där tjejen, och mormor fick hårlektion nr 1. Jag känner mig samtidigt lite stolt över att min dotter har koll på det här med könsrollerna.

Dagen efter sitter mormor och min dotter i kökssoffan. Jag vet inte hur de kommer in på hår igen, men jag hör dom sitta och prata om det igen. Och då får mormor en fråga att bita i
- Mormor, hur sitter hår fast?
- Oj då, det var en bra fråga, det har jag aldrig riktigt funderat över, svarar mormor. Du kanske kan titta här på mig och se om du ser hur det sitter fast.
Min dotter tittar, men verkar inte se hur det hänger ihop.
- Tror du det sitter fast så som Skrållans hår, säger mormor.
- Ja, det gör det nog, svarar hon.
- Sen har ju inte alla hår, fortsätter mormor.
- Nä det har dom ju inte.
- Känner du någon som inte har hår, frågar mormor sen.
Min dotter går fram till fotot som står på ett bord. Det föreställer henne och lillebror. Hon pekar på lillebror
- Titta här, här har lillebror nästan inget hår.
- Nä precis, svarar mormor. Fast titta på honom nu, nu har han ju fått ganska mycket hår.
- Men mormor, så här är det att hår får man ju när man döps.
- Jaha, är det så det är, det visste jag inte, svarar mormor medan jag och hon får kämpa för att inte brista ut i skratt.
Därmed hade vi nu fått hårlektion nr 2 av vår lilla 3-åring.

Inga kommentarer: