måndag, mars 23, 2009

Småländska R

Om ni skulle fråga mig vilken dialekt som är mest smittsam, skulle jag för något år sedan direkt sagt skaraborgsdialekten, då jag är sambo med en skaraborgare. När vi hälsar på i skaraborg är det oerhört lätt att dras med i deras konstiga r och deras avsaknad av bokstaven K i ordet ska. Men om ni frågar mig nu, skulle jag definitivt säga småländskan.
Min dotter har en kompis, S, vars föräldrar är smålänningar. Deras småländska R, eller rättare sagt, avsaknad av R, har nu smittats av på min dotter. Hon har länge sagt vaamt istället för varrrrmt. Idag fick jag erfara ytterligare bevis på att min dotter snappat upp det småländska R:et istället för det göteborgska rullande R:et

- Mamma jag vill skriva brev till S.
- Ja det får du så klart, jag hämtar ett kuvert.
Hon får ett kuvert, hon ritar av sin hand på ett papper, stoppar i det pappret i kuvertet, sätter på ett klistermärke till frimärke och skriver sin kompis namn på kuvertet.
- Ja, jag vet vad jag också kan rita till S. En Babapappa, säger hon.
- En baRbapappa menar du, säger jag lite skämtsamt.
- Nä, det heter Babapappa, säger hon bestämt.
Så var det med den saken.
Smålänningar är inte bara bra på att göra möbler och sprida dem över hela världen, de kan även konsten att sprida sin dialekt.

Inga kommentarer: