måndag, mars 30, 2009

Förklara mens

Så har jag då fått erfara hur det är att få förklara en ganska vanlig vardaglig företeelse i en 33-årings liv, men en ack så ovanlig och oförståelig företeelse i en 3 årings liv. Min dotter fick nämligen tag i ett paket tamponger
- Mamma vad är det här?
- Det är mammas.
- Men vad är det i.
Jag kan ju förstå att hon undrar eftersom asken var färgglad likt en tablettask....
- Det är saker som mamma behöver ibland när hon går på toaletten.
Som om jag trodde att hon skulle nöja sig med det svaret...
- Men kan jag inte få titta vad det är i.
- Jo det kan du få. Jag visar henne.¨
Hon tittar på innehållet tveksamt, sen frågar hon vidare
- Vad har man dom till.
OK here we go tänkte jag, hur förklarar jag menstruationscykeln för en 3-åring.
Jag började svamla om att det är något man få när man börjar i 6:an, 7:an nånting, för att tjejer ska kunna få barn, det kommer en gång i månaden och där nånstans ser jag att hon tappar min tråd. Hon ser jätteförvirrad ut och jag bestämmer mig för att avsluta hela alltet så jag säger'
- Men det är inte något du behöver tänka på förrän om jättejättejättelänge.
Hon tittar på mig och sen på lillebror.
- Men han är en kille och kan inte få barn så han behöver inte tänka på det heller.
- Nä precis, och snabbt började jag prata om att vi skulle pyssla något för att få henne på andra tankar.
Jag anar ju bara vad hon kommer säga på dagis nån dag här i närheten
- Min mamma säger att jag inte behöver tänka på mens på jättejättejättelänge......

2 kommentarer:

Winnie The Pooh sa...

Min son tog upp samtalsämnet vid dagis frukostbord och trollband hela avdelningen med sina utläggningar om "Mems"...
Själv kommer jag ihåg att jag grät förkrossat i en hel vecka så fort jag tänkte på det, efter att sanningen presenterats för mig. Verkade jätteläskigt! Om jag bara hade vetat hur rätt jag hade...

Kickit sa...

Vi vuxna tror ofta att vi måste dra hela långa förklaringar om t.ex. menstruationscykeln. Barn är lika ofta nöjda med rätt korta enkla förklaringar vilket din kloka dotter visade. Och du som är en klok mamma fattade galoppen och avslutade det hela.

Ibland när jag skriver tycker jag helt plötsligt att en del ord ser så konstiga ut. Klok var det nu. Hur ser orden klok och kloka ut egentligen? Ser de riktigt kloka ut?