onsdag, mars 04, 2009

Physalis-snuva

Jag och P brukar hämta våra döttrar samtidigt på förskolan. Vi har samma väg hem och brukar ta sällskap. Döttrarna får då en liten fika-box med lite snacks att smaska på i vagnen hem. Idag hade P's dotter både vindruvor, äpplen och den inte allt för ofta förekommande physalisen. Men hela P's familj har varit dunderförkylda och C-vitaminer finns det gott om i physalisen, så därför satt nu P's dotter M och mumsade på dessa små runda orange bären. (om de nu kallas för bär....) P förklarade också att de är bra att äta för att få i sig vitaminerna som håller förkylningen borta. Min dotter fick smaka på två stycken och sa sedan till mig-
- Mamma min snuva är nästan bra nu. Den är nästan borta.
Utan att reflektera mer över hennes kommentar säger jag
- Va bra! men börjar sen tänka att hon har ju faktiskt inte varit snuvig.
Min dotter säger då
- P sa att när man äter såna orange så går snuvan bort. Och nu har jag ätit två stycken och nu är min snuva borta.
Då hängde jag med, hon hade såklart hört vad vi pratat om, och rimligen försvinner ju då hennes snuva bums.

Inga kommentarer: