fredag, mars 27, 2009

Önska sig väder

Så var det då snö i morse. Våren kom liksom av sig antar jag. Vi sitter vi frukostbordet jag och min dotter. Jag har satt på radion. Hon brukar snappa upp ord de säger på radion emellanåt. Vid trafikrapporteringen säger tjejen i radion
- Och nu ska jag säga nåt tråkigt, och så rapporterade hon om de förväntade köerna i tunneln när den ska stängas av.
Detta hörde min dotter och frågar
- Dom sa tråkigt. Vad kan det vara som va tråkigt?
Jag började förklara vilka bilköer det kan bli när det blir trångt i tunneln. Och att det är tråkigt att stå i bilkö.
- Jaha. Vad är det mer som kan vara tråkigt.
- Jadu, tex att det kom en massa snö nu när vi vill ha vår.
- Fast jag vill ha snö.
- Ja det vill du ju. Men jag vill ha vår så våra vårblommor kommer och så det blir varmare och så.
- Men mamma, så här är det ju, att det finns ju årsvider, och årsviderna kommer ju före varandra och då är det så att...hmm..att årsviderna har ibland olika väder.
- Ja jo, så är det ju, det har du rätt i.
- Ja och man kan ju inte önska vad det ska bli för väder. Utan det blir så som det blir.
Jag skrattar och lägger huvudet på sne mot henne
- Det är bra jag har dig som kan förklara hur det är. Fast man kan ju önska vad man vill ha för väder men sen kanske det inte blir som man önskar.
- Nä...säger hon och ser väldigt pilimarisk ut, och fortsätter sen
- Nu hade jag önskat snö, och så blev det snö som jag ville och inte som du ville, hon ler mot mig.
- Jaha, var det du som hade önskat den här snön, det var därför vi fick snö för din önskan slog in. Jaha....jag får nog önska lite hårdare nästa gång så vi får vår som jag vill ha.
- Ja det får du nog.

Inga kommentarer: