tisdag, mars 17, 2009

Byta födelsedag

Vid mellanmålet frågade min dotter mig
- Fyller S år före mig?
- Ja, det gör hon, hon fyller i november och du fyller i december.
- Jaha...säger hon lite tveksamt och jag anar att dom på dagis idag hade pratat med varandra och hon kanske till och med sagt emot S och hävdat att hon fyllde före. För nån sekund senare säger hon
- Men kan jag inte få fylla före S?
Jag försöker svara lite pedagogiskt
- Fast nu är det ju så här att man kan inte välja sin födelsedag. Utan den dagen man fyller år är den dagen man föddes och den kan man inte ändra på.
Stackarn...hon kommer ju alltid fylla år i december, antagligen den mest tråkiga månaden att fylla år i. Och ja vi kommer att få höra detta tills hon möjligen fyller 21 år eller nåt.....

1 kommentar:

Winnie The Pooh sa...

Skulle tro det vänder vid 25.
Sedan är det bara bättre att vara född sent.
Tänk när januaribarnen fyller trettio. Hur skönt är det inte att då kunna påpeka att man faktiskt fortfarande är i tjugoårsåldern, i nästan ett helt år till?