tisdag, mars 10, 2009

Tjäna pengar för att köpa godis

- Ska du jobba i morgon pappa, vår dotter står och ser på när pappa gör kvällsvällingen.
- Ja, det ska jag, svarade pappa.
- Jaha, säger hon.
- Kommer du ihåg varför pappa jobba? undrar min sambo.
Vår dotter tvekar nån sekund, så säger hon
- Ja för att vi ska få pengar, säger hon förstående.
- Precis, svarar pappa, så att vi kan köpa mat och så.
- Och så vi kan bo i vårt hus, det kostar ju också pengar, fyller jag i.
- Ja och så vi kan köpa godis och leksaker och så, säger vår dotter och lägger huvudet på sne.
Min sambo ler och säger
- Ja precis, och kläder och så.
- Men pappa kommer ju vara hemma mer senare, säger han medan han ställer in vällingen i micron.
- På lördag, svarar hon.
- Ja, på lördag men även lite längre fram kommer jag vara hemma mer och så i sommar kommer jag vara hemma mycket, fortsätter min sambo.
- Ja, då är det varmt och då kan man gå naken, vår dotter lyser upp som en sol.
- Ja och då kan vi fylla din lilla blåa pool med vatten och så kan du bada i den.
Aj, mitt dåliga samvete slog mig direkt i huvudet när jag hörde att poolen kom upp på tal. Den stackars lilla poolen ligger nämligen fortfarande ute, på baksidan av huset. Och vi såg den, vår dotter och jag, senast i dag, och det var hon inte sen att påpeka.
- Men den poolen är smutsig, säger hon lite besviket.
Min sambo muntrar upp henne snabbt.
- Vi tvättar den.
Hon lyser upp igen
- Va bra.
Hon tar vällingen och går iväg mot trappan, men innan hon ens hunnit upp är halva vällingflaskan uppdrucken. En stund senare sover hon sött, och jag funderar på om jag ska gå ut i mörkret och hämta in en smutsig pool och börja skrubba.....

Inga kommentarer: