tisdag, mars 24, 2009

Sotare, bagare och städare

Idag bakade vi muffins. Vi vispade smör och socker. Min dotter stod och skar smör och åt medan jag vispade. Vi hällde i mjöl, bakpulver och kakao.
- Mamma det bruna är inte gott, det ska man inte smaka på.
- Nä det är riktigt, det smakar inte gott att äta ur paketet, men i kakan blir det ju god chokladsmak.
- Ja det vet jag.
- Ja du vet ju sånt för du har ju lärt dig det, du som ska bli bagare när du blir stor.
- Fast nu ska jag bli så mycket när jag blir stor. Hon vänder sig mot mig och visar upp sina fingrar och börjar räkna.
- Jag ska ju bli bagare, sotare och och va vad det mer nu då?
- Jasså ska du bli sotare? Det var ovanligt. Igår sa du ju att du skulle bli städare.
Hon hade igår städat en snabbstädning i köket, lekrummet och vardagsrummet. Det innebar att alla leksaker, kläder och andra diverse saker låg antingen uppe på bord och gästsängen eller så låg de i högar längs väggarna. Detta gjorde hon för att skapa en fri bana att springa på med sin docksulky. Jag sa då
- Va fint du städat!
- Ja, jag ska bli städare när jag blir stor.
Men idag var det alltså sotare och bagare som gällde. Fast hon blev förstås lite osäker.
- Hmmm... jag ska nog inte bli sotare och städare. Bara bagare.
- Det tycker jag låter bra, för då kan du ju bjuda oss på kakor och bullar.
- Ja och så kan man smaka på visparna.
Precis. Höjdpunkten när man var liten, att slicka visparna. Vem som helst ville ju bli bagare då, lyckligt ovetande om att en bagare måste gå upp mitt i mörka natten för att slicka vispar....

Inga kommentarer: