måndag, mars 09, 2009

Veta var man bor och bada kungligt

Min dotter satt vid sitt lilla prickiga pysselbord och ritade och skrev.
- Mamma hur stavar man där vi bor?
- Först kommer S, svarar jag.
Hon skriver och frågar sen
- Va kommer sen?
- Sen kommer Ä...
Hon skriver igen. Och så håller hon på tills vi är klara. Hon visar upp sitt alster och jag konstaterar att alla bokstäver är rätt, men inte på samma rad. Men börjar man läsa i mitten, fortsätter sen läsa på raden nedanför för att till sist avsluta med första raden så får man ihop där vi bor.
- Jättesnyggt, säger jag.
- Kan jag få en tejpbit, jag vill sätta upp den.
Jag sätter en tejpbit på papperslappen med de röda bokstäverna.
- Var vill du sätta upp den, undrar jag.
Hon funderar och går runt i huset på samma gång.
- På fönstret, säger hon till slut.
- Jasså, säger jag lite förvånat. OK, vilket fönster? frågar jag sen.
- Det där säger hon, och jag tar pappret och sätter upp det.
- Nej, längre upp, så jag ser.
Jag justerar, och frågar om hon ser.
- Ja så vi kan titta ut och så vet vi var vi bor, säger hon sen.
Jag skrattar till och säger
- Jamen det är ju bra, så att vi vet när vi tittar ut var vi bor.
Perfekt för en virrig tvåbarnsmor. Ifall jag ibland går runt och är allmänt förvirrad kan jag gå till fönstret och titta ut och då vet jag i alla fall var jag bor. Det är nice.

För övrigt kan jag meddela att jag var på en härlig kompishelg med min underbara barndomskompis. Vi gjorde allt möjligt, som att köra extremt fel, spola en toalett med vattendunkar, gå längs stranden i mörker, baka filmjölksbröd kl 23, borsta tänderna med flourskölj, fika hos en SM-vinnande barista med de sämsta choclolatecookies, åka BMW cab och en hel del till helt sanslöst roliga saker som jag inte nämner här. Men det jag vill nämna var att vi även var på asiatiskt spa. Och tvagade oss som japanerna gör. Sittandes på en sjukt låg pall hällde vi vatten på oss ur träkar. Och skrubbade oss fantastiskt rena. Det var helt galet kul. Det tror man inte när man stiger in i tvagningsduschrummet. Då tänker man bara att låt oss få det överstökat. Sedan finner vi att vi en halvtimme senare fortfarande sitter kvar där och häller och häller och häller. Ganska otippat faktiskt. Att sedan även sitta i en gigantisk hängmatta och sväva var också helt underbart. Bada asiatiskt är kungligt och måste provas. Och hör sen.

1 kommentar:

Unknown sa...

Det låter som en underbar helg, jag gissar att ni kanske var i stugan i A istället för uppe på berget? Åh vad spa låter skönt! Tänk om man kunde få det i födelsedagspresent, undra om min man kan vara så förutseende..
Keep up the good work med bloggen förresten, jag läser flitigt alla inlägg. Kram från kusinen!