torsdag, februari 19, 2009

Utklädd tomte

Imorse hände något ganska ovanligt. Mormor skulle komma hit efter det att jag lämnat min dotter på dagis. Först skulle hon ta hand om lillebror och sen hämta storasyster på dagis. Så var det bestämt. Men när jag stod och bytte blöja på lillebror i badrummet i färd med att åka iväg till dagis säger min dotter lite förvånat
- Mamma nu kommer bussen!
- Jaha, kommer bussen säger jag lite disträ samtidigt som jag hör något brumma utanför. Visst går det bussar utanför med jämna mellanrum, men sättet min dotter sa det på och brummandet som dröjde kvar gjorde mig misstänksam. Och mycket riktigt, när jag gick ut ur badrummet ringde det glatt på dörren.
- Nu kommer mormor ropar min dotter entusiastiskt.
- Men hon skulle ju inte komma så här tidigt.
- Jo, hon kommer nu, säger min dotter och jag hör hur hon och mormor börjar prata.
- Kom du med en buss som stannade utanför här?
- Ja, den körde mig ända hit.
Att åka kommunalt verkar ju vara en hit. Ända fram till dörren, utan hållplats och allt....Fast det gällde visst att känna busschauffören också.
Det blev inget dagis för min dotter, mormor var mycket roligare.

Lite senare sitter vi i barnens rum och leker. Min dotter hoppar på sin hoppmadrass och vi berättar för mormor att hon fått fina foton inramade på kusinerna i julklapp.
- Kom jultomten med dom till dig, frågar mormor.
- Ja fast det var M som var utklädd.
Va??? Har hon redan fattat att det inte är en riktig tomte tänkte jag. Mormor tittar lite oroligt på mig för att inte försäga sig antar jag.
- Jasså säger du det, var M utklädd?
- Ja, han var utklädd och delade ut julklappar.
- Vilken M menar du, frågar jag, orolig att hon hade avslöjat tomten, fast tagit lite fel på person eftersom tomtens bror heter M.
- M, säger hon och tittar på mig förundrad, din och min pappa, hon pekar på lillebror.
- Var din pappa utklädd till tomte menar du, frågade mormor lite tveksamt.
Då insåg jag, att min dotter inte hade avslöjat tomten, utan pappa hade ju tagit en röd tröja på huvudet och agerat lite tomte när vi delat ut julklappar hos kusinerna några dagar efter jul och att det var det hon syftade på. Jag förklarade för mormor och mormor frågade sedan
- Men den tomten som var hos oss på julafton då? Var han också utklädd?
- Nej nej nej, det var den riktiga tomten det, sa min dotter.
Och jag andades ut. Vi kan spela på att jultomten finns ytterligare ett år.

Inga kommentarer: