måndag, februari 02, 2009

Lekande lätt

Jag kommer ihåg ett tv-program som hette Lekande Lätt, där barn beskrev olika saker eller företeelser och sedan fick de tävlande gissa vilket ord som barnen menade. Det fanns olika svårighetsgrader, typ tre tror jag. Ganska underhållande faktiskt. I dag hade en episod kunnat passa in där. Min dotter letade efter något och jag frågade vad.
- Jag vill ha den där stämpeln.
- Vilken stämpeln.
- Den som man stämplar med på papper.
- Vad är det på stämpeln, undrade jag.
- Det är inget på stämpeln, man stämplar på papper så, och så visar hon hur hon trycker på pappret.
- Menar du dina stämpelpennor?
- Nej, jag menar den stämpeln jag hade innan.
- Jag kommer inte ihåg vilken stämpel du hade. Hur såg den ut?
- Den såg svart ut. Och om man stämplar så på ett papper, så får man såna taggar.
Då gick det upp för mig.
- Jaha, du menar häftapparaten, det var bra beskrivet, berömde jag henne.

Vi sitter och ritar lite senare. Hon ritar en jättefin gubbe. Det är pappa.
- Å va fin den va, säger jag. Och va glad han ser ut.
- Ja, du kan också rita en sån om du vill.
- Ja det kan jag göra.
- Om du ritar honom så, med luftigt hår så, och med en glad mun, så blir han glad.
- Ja, skrattar jag, det ska jag göra.

För övrigt så kröp lillebror igår. Bara typ ett kryptag, men ändå. Och idag kom några fler kryptag. Snart blir det att stänga grinden upp till trappan, uppflytt av diverse saker på högre nivåer samt förflyttning av toaborste från golvnivå......

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt LIllebror! Ikväll ska vi testa rekommenderat recept. "tvillingmamman"