onsdag, februari 18, 2009

Torr kram

Jag bar ner min dotter i morse och satte henne i hennes puff framför TV:n. Jag pussade henne på kinden, hon torkade bort den och jag sa
- Var det en för blöt puss?
- Mmmm sa hon och log.
- Jag kan ge dig en torr puss, sa jag och pussade henne igen.
Hon torkade bort den och skrattade.
- Jasså, var den också för blöt, frågade jag.
Då kramade jag henne istället. När jag kramat klart lyser hon upp och säger
- Den kramen var torr i alla fall.

På kvällen städade jag övervåningen och efter jag fejat en stund ville min dotter hjälpa till. Hon tog dammtrasan jag precis var färdig med och började torka överallt i sitt rum samtidigt som hon sjöng en egen sång till luciamelodin
"Nu ska jag städa här borta, och sen torkar jag här och här, nu blir det jättefint, och nu blir det jätterent" och så höll sången på med olika fraser om städning. Hon sjöngskrek liksom och for runt som en snöflinga. Mycket underhållande att både lyssna till och titta på. När hon var klar kom hon in till mig i badrummet och sa
- Det var inte dåligt väl att jag städade så bra?
- Ja du gumman, det var inte dåligt att du städade så bra och sjöng så bra framförallt.
Det förgyllde i alla fall min städning så att den gick mycket lättare.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Funderade på om jag skulle ringa till din dotter och önska henne grattis på namnsdagen men kom på att hon förmodligen inte skulle koppla vem det var som ringde eftersom vi träffas så sällan :(. Men du kan ju ge henne en torr namnsdagskram från mig!

Alfaqueen sa...

Hej! Ibland tittar jag förbi och blir så imponerad (och inspirerad!) över hur krativ du är. Det blir nog vattenfärger ikväll... :-) Kram

Nez sa...

Alfa! skoj att du är här! Och ännu roligare att jag kan inspirera någon!
hoppas allt e bra. Har du nån blogg??