fredag, februari 13, 2009

Juschkana

Vi åkte buss till biblioteket. Ett äventyr bara det, att åka buss. Det var när min dotter fick höra att hennes kompis skulle åka buss till biblioteket skulle hon prompt göra det också, och varför inte. Miljötänk vid treårsålder, det är den nya generationen det....

Vi lånade böcker medan lillebror satt på golvet och ja, som vanligt stoppade i nåt i munnen, som tur var såg storasyster det och jag in med fingrarna och fick ut nåt slags ihopkladdat smuts. Fräscht. Vi visade min dotters kompis A och hennes mamma, som inte varit på biblioteket de senaste multi-teknik-åren, hur man lånade böcker genom att endast peka på en skärm, lägga alla böcker huller om buller i en enda hög och vips så registeras dom och ut kommer en papperslapp. Men det var mest kompis A's mamma som stod förvånad och tittade. A själv verkade acceptera hur man registrerade lånade böcker som om det inte var något alls märkvärdigt. Det är den nya generationen det....

Vi fikade på fiket utanför, och där finns gott om plats för tjejerna att springa runt. Ett tag stod de och tittade ut genom de stora stora fönstrerna på kulturhuset. Utanför finns en stor byggplats.
- Ser ni lyftkranen, frågar jag
- Ja nu ser vi lyftkranen säger min dotter.
- Jag ser två lyftkranar, säger A.
- Det gör inte jag, var då, jag ser inte, säger min dotter.
- Där, där borta säger A.
- Det är nog en stolpe bara, säger min dotter.
- Jaha, det är det nog säger A.
Min dotter och A springer fram till oss och A säger
- Det var bara en lyftkran, det andra var en stolpe.
- Jasså, svarar vi, var det bara en stolpe.
- Ja, säger A, och det är ju stor skillnad på en lyftkran och en stolpe.
Vi skrattar och svarar
- Ja, jo det kan vi ju hålla med om.

På kvällen är min dotter supertrött, men vi orkar ändå med att läsa nya låneböcker och berätta en saga. Idag skulle jag återigen berätta om Maja, en tjej som liksom min dotter, älskar alfabetet. Maja samlar bokstäver i en korg och idag samlade hon saker på J. Hon gick till mataffären och köpte jos och till leksaksaffären och köpte en jo-jo.
- Sen gick hon till parken, vad tror du hon hittade där.
- Jag vet inte...svarar min dotter.
- Jo förresten nu vet jag säger hon sen entusiastiskt. Juschkana.
- Ja bra tänkt, men jushkana stavas faktiskt med R, rutschkana.
- Jaha, det visste jag inte.
- Nä det är inte så lätt att veta om man är 3 år.
- Jag är 4 år...

Inga kommentarer: