onsdag, februari 25, 2009

Grönt skum till kaffet

Mammafikor är mysigt. Mammor med små kottar i samma ålder som sitter och försöker dricka kaffe, ha en något sånär sammanhängade konversation samtidigt som de ska ha koll på kottarna som kryper omkring runt benen. Men vi har blivit proffs på det, att göra dessa saker samtidigt menar jag, och ändå ha en avkopplande stund. Ibland blir det en extra krydda på fikorna, som idag, när vi var hos L.

L har tre söner, i lite olika åldrar. När jag anlände stod hon i valet och kvalet om hon skulle åka och köpa mjölk, till kaffet.
- Varför då? undrar jag.
- Därför den mjölk jag har är grön.
- Grön? jag står som ett frågetecken.
- Min äldste son har varit busig och hällt i grön karamellfärg i vår mjölk, i en och en halvliters paketet, svarar L lite hysteriskt men med ett gott leende.
- Nämen det går väl bra att dricka grön mjölk i kaffet, det är ju hur kul som helst, tycker jag och mamma P.
- Men jag hade ju tänkt att värma och skumma mjölken.
- Jamen det är ju ännu roligare, grönt skum i kaffet, tyckte jag och P.
Vi lyckades övertala henne. Det blev grön mjölk och grönt skum till kaffet. Tänk va barn ändå kan krydda till vår tillvaro med lite oskyldiga hyss. Dessutom blev det ju en fika vi alltid kommmer komma ihåg. Och äntligen kom det verkligen grön mjölk ur det gröna mellanmjölkspaketet.

Inga kommentarer: