torsdag, februari 05, 2009

Diska fiska

Idag kröp lillebror långt. Men så har han ju också övat sig i sömnen. Verkar ha varit rätt melodi för att lära sig. Han bajsar i sömnen också. Nyss bytte vi på honom i sängen medan han fortfarande sov, och han fortsatte sova genom hela blöjbytet. Väldigt fascinerande egentligen. Att sova så djupt. Det önskar jag att jag kunde. Men efter ett år snart av ständigt störd nattsömn undrar jag om jag någonsin ever ever kommer kunna sova djupt. Känns inte så.

Lillebror kan ju smacka med munnen när vi frågar honom hur fiskarna gör.
- Hur gör fiskarna, frågar vi minst några gånger om dagen. För det ser så festligt ut. Och för att det är höjdpunkten i hans repetoar. (fast idag märkte vi även att han kunde rörelserna till imse vimse, då blev vi impade) Men för en 10 månaders baby, kan konsonanterna f och d vara förvirrande lika. För idag när storasyster stod och diskade höll jag honom i famnen och han fick titta på när hon diskade för fullt. Jag säger till honom
- Vad gör storasyster? Diskar hon.
Då sätter han igång att smacka med munnen. Precis som fiskarna. Störtskön är han, vår lillebror.

Inga kommentarer: