onsdag, februari 04, 2009

Bäst

Oftast är jag extremt trött tidigt på morgonen när storasyster ropar "Mamma" från sitt rum. Jag hasar mig dit medan jag tittar på klockan. Jag vet nämligen att standardfrågan efter det att jag kommit in i hennes rum är
- Är det morgon?
En väldigt relevant fråga faktiskt om man bor i Sverige. För på vintern är det ständigt mörkt och det är i princip omöjligt att veta när natt går över till dag. Och på sommaren är det ju inte direkt lättare. För morgon är det ju redan kl 04.....
Om klockan är typ 06.20 brukar jag svara
- Ja det är morgon.
Nästa steg är då att hon ställer sig upp i sängen, jag virar om hennes goa varma täcke om henne och sen bär jag ned henne på nedervåningen, sätter henne i puffen framför tv;n och sätter på barnprogrammen. Därefter får hon välling. Allt detta gör jag nästan i total koma. Men emellanåt säger hon något på väg ned i trappan som gör att jag vaknar till, som häromdagen. Jag hade precis börjat bära henne ned när hon kramar om min hals och säger
- Mamma, du är bäst.
Då vaknade jag till rejält och kramade henne hårt tillbaka och viskar
- Tack, det är du med.

Inga kommentarer: