tisdag, januari 06, 2009

Stökigt och lilla hjälpredan


Idag var F här och lekte med storasyster. De börjar bli så stora nu att följande fraser kan höras
- Vad sa du? undrar jag
- Inget, jag sa faktiskt bara till F.
- Jaha då ska jag inte lyssna.
Eller..
- Kom vi går upp till mitt rum och leker.
Väl uppe på rummet leker de mamma pappa barn eller födelsedag. Leka födelsedag innebär att en får ligga i sängen och den andre kommer och väcker och ger presenter. Idag innebar det även att ha kalas och tjejerna skulle få gäster. Jag hörde deras konversation medan jag städade i rummet bredvid.
- Nu får vi städa till kalaset.
- Ja, vi får skynda oss. Gästerna kommer snart.
Jag hör hur dom går och plockar lite, men snart säger min dotter
- Eller förresten, ska det vara stökigt när gästerna kommer.
Ett rungande jaaa hörs och sedan springer båda runt i rummet och stökar ned.
Tänk så befriande om vi skulle göra likadant. Plötsligt bara få stöka ned allt vad vi orkar precis innan gästerna kommer. Helt sjukt underbart, fast det kommer nog aldrig hända.

Lite senare hjälper dock vår dotter oss att städa igen. Hon kom ihåg senast då hon fick torka lister. Iklädd en av sina favoritklänningar tar hon på sig en städhandske och med en trasa och sprayflaska far hon runt som en virvelvind och städar i sitt rum. Återigen blir listerna i hennes rum skinande rena. Hon är underbar, vår lilla hjälpreda.

4 kommentarer:

Olga T sa...

Undrar om det där gäller flickor mest? Inte att stöka ner men att städa vid så tidiga år.
Lät iallafall mysigt!

Anonym sa...

Hon kan få komma hem till mig när som helst!

Kickit sa...

Ni har verkligen lyckats bra i er "städuppfostran". Kul idé att stöka ner innan gästerna kommer.

Nez sa...

Det värsta är att vi inte uppfostrat alls med städning eftersom vi hittills inte nästan städat alls....innan är det hon som har varit den som hittat fläckar på golvet och torkat bort. Men nu har vi skärpt oss och har veckostädningar....