torsdag, januari 15, 2009

Sitta konstigt

Vid middagen satte sig lillebror, storasyster och pappa vid matbordet. Jag gick ner i källaren för att byta om till träningskläder. Jag skulle inte äta med dom utan gå och träna istället. När jag kommer upp hör jag vår dotter säga
- Mamma kommer nog blir förvånad när jag sitter här. Hon kommer bli jätteförvånad varför jag vill sitta här plötsligt.
Så jag går fram till bordet och säger
- Nämen, sitter du på min plats. Sitter du inte där du brukar sitta? Va förvånad jag blev nu.
Hon ser finurlig och nöjd ut.
- Nu sitter jag här. Jag ville sitta lite konstigt idag, så därför sitter jag här.
- Va bra, att sitta lite konstigt ibland är bra, svarar jag och tänker att barn är bra härliga. De ser livet ur helt rätt perspektiv. Att bara byta plats vid matbordet och sitta lite konstigt, gör att det blir lite roligare. En liten förändring kan göra skillnad för en liten stund i alla fall.

Igår noterade vi att lillebror kan smacka som en fisk på begäran. När vi säger
- Vad säger fiskarna? när han ligger under sin fisk-mobil på skötbordet så smackar han som en fisk. Han ser helt underbart rolig ut.

Inga kommentarer: