torsdag, januari 08, 2009

Fel färger

Idag åkte vi pulka till förskolan. PULKA! Det är inte ofta det går att göra det här på regniga västkusten. Min dotter var helt frälst och samlade snö i sin pulka som hon skulle spara. Fast det roliga varade inte ens en dag, för på vägen hem fick vi bära pulkan. Det var lite svårt för henne att förstå, att det gick att åka pulka till förskolan men inte hem.

Vi har återigen ägnat eftermiddagen åt att måla olika utskrivna figurer med tuschpennor. Min dotter målar figurerna i många olika härliga färger, där håret blir grönt, ansiktet har tre olika färger och ögonen målas i orange färg. Det blir alltså inte likt originalet men det blir helt klart färgglatt. Trots att hon själv inte gör enligt originalfärgerna sitter hon ändå och påpekar när jag målar fel färg. Det är ett fenomen jag har lite svårt att förklara.
- Mamma, Boots har inte rosa huvud. Och han har inte grått ansikte.
- Nä men det är väl bra att man får måla precis som man vill. Det blir ju ändå fint, säger jag för att främja hennes skapande.
- Ja fast det blir inte rätt. Men du kan få måla precis som du vill mamma. Det är ok. Ska vi säga så? Att du får måla som du vill.
- Ja det tycker jag, vi båda får måla som vi vill tycker jag.
- Ja det blir ju bra.
Och så målar jag en rosa svans på Boots.

Inga kommentarer: