söndag, januari 18, 2009

Flygande tefat - på riktigt

Igår när jag nattade vår dotter var det en Alfons Åberg jag hade att göra med. Hon skulle kissa 4 gånger, sova bredvid mig på madrassen nedanför hennes säng, jag skulle ha hennes snutte och gosedjur, hon skulle ha hennes snutte och gosedjur, jag skulle sova bredvid henne i hennes säng, och så vidare. Samtidigt vaknade lillebror som jag fick vyssja och till slut amma till sömn. När jag kom in till min dotter efter det att lillebror somnat om säger hon
- Mamma jag såg ett flygande tefat.
- Jasså var då, frågade jag.
- Utanför mitt fönster såg jag ett flygande tefat.
- Ojdå, det var inte dåligt, sa jag och lät förvånad.
Klockan var då strax efter åtta och jag sa till henne
- Nu börjar det bli sent, nu får vi sova. Vi kan drömma om ditt flygande tefat.
Jag la mig bredvid och vi somnade båda två.

Idag på morgonen packade vi in hela familjen i bilen för att åka upp och träna i vår klubbstuga. Klockan var halv tio och på radion kom det lokalnyheter precis när vi körde iväg. Döm om min förvåning när de sa följande
- Mängder av människor blev vittnen till en fantastisk ljusupplevelse strax efter 20-tiden på lördagskvällen. Ett såkallad bolid, rymdmateria som krockar med jorden och brinner upp.
Jag skruvade snabbt upp ljudet och sa till min sambo att vår dotter sa till mig igår att hon sett ett flygande tefat utanför sitt fönster, exakt vid den här tiden! Han blev också förstummad. Vi frågade henne igen
- Gumman, såg du ett flygande tefat igår, hur såg det ut?
- Vet inte riktigt, jag såg inte viken färg det hade för det var för mörkt ute.
Vi försökte luska ut mer om hon hade sett något eller inte, och från hennes förklaringar låter det onekligen som om hon verkligen såg ljusfenomenet. Och jag som bara trodde att hon pratade goja. Fortfarande håller alltså talesättet att barn ljuger aldrig....

Inga kommentarer: