lördag, januari 17, 2009

Så låter prutten

Jag och min dotter satt och roade lillebror. Vi härmade olika djur och frågade sedan honom om han kunde härma oss. Jag gjorde först som fiskarna, smackade med munnen och sa sen
- Hur gör fiskarna lillebror?
Ingen respons. Förutom ett leende. Storasyster försöker.
- Hur låter kossan? Muuuu. Kan du säga Muuuu.
Men lillebror bara ler. Inget råmande. Storasyster försöker igen
- Hur låter kossan?
Då börjar lillebror vibrera med sina läppar och gör ett prutt ljud.
Storasyster skrattar och säger
- Nej så låter inte kossan. Så låter prutten.

Senare sitter vi och fikar hela familjen. Vi pratar om sommaren och hur skönt det ska bli att kunna gå ut i bara shorts och t-shirt. Vår dotter säger att när sommaren kommer så kan vi bada. Min sambo säger då till henne att vi kanske kan bada tidigare, att vi kanske kan åka till ett varmare land där man kan bada. Han förklarar att vi då får flyga dit.
- Näää, säger hon då lite förskrämt. Jag är rädd.
- Men det är inte farligt att flyga. Det är som att åka buss, man sitter ner på stolar så som i bussen.
- Men jag vill inte flyga.
- Vi ska inte göra det nu gumman, utan det dröjer ett tag. Då har du dessutom blivit lite större och då kanske du inte är rädd längre för att flyga.
- Kanske 30 år.
- Menar du att du vill flyga när du är 30 år, frågar jag.
- Ja, svarar hon.
- Nja... hoppas du vill flyga lite tidigare än när du är 30, säger pappa lite diskret.

Inga kommentarer: