måndag, januari 19, 2009

Norge - konstigt namn på ett land

Vi brukar ha samma förfarande varje kväll vad gäller nattningsrutiner. Först läser vi en saga för vår dotter medan hon dricker välling. Sedan berättar vi även en saga, alltså hittar på en saga, när vi ligger bredvid henne, på en madrass nedanför hennes säng. Då har vi släckt ljuset och det blir oftast högst två stycken kortare berättelser. Det är väldigt mysigt att ligga där och berätta. Kruxet är ju att ha tillräckligt med fantasi för att få till en story. Ibland blir det väldigt krystat och tafatt, men ibland briljerar vi och får till riktigt bra sagor. För hennes del märker hon nog ingen skillnad på våra berättelser, för hon tycker alla är bra, så länge vi bara berättar dem.

Idag berättade jag om Maja som gick ut i skogen för att leta saker som börjar på alfabetets alla bokstäver. Maja hittade Droppar, Grankottar, Blåbär, Ormskinn och så vidare. Vår dotter tyckte det var spännande att se vad Maja hittade. När jag började närma mig slutet av sagan skulle Maja summera upp alla saker hon hittat, och där hade jag väl överskattat mitt minne för jag kom bara till A, B och C sen hade jag glömt vad hon hittat på D. Min dotter sa då
- Jag kan hitta på nåt nytt. Hon hittade Delfinsolar. Det är sådana blommor som delfiner äter. Fast dom finns i ett annat land. Först får man åka till ett land som heter Finland, sen till ett land som heter Norge, visst är det ett lustigt namn på ett land, Norge. Sen kommer man till det landet där det växer Delfinsolar.
- Jaha svarar jag, Ja Norge är ett konstigt namn på ett land.
Och jag inser vem det är som är bäst på att ha fantasi, och jag inser också vem det är av oss som egentligen borde berätta de här hitta-på-sagorna.

2 kommentarer:

Kickit sa...

Men jag tror att det är tack vare att ni fantiserar och inspirerar som hon kan,vill och vågar använda sin fantasi! Fortsätt med det!
Vilka härliga föräldrar ni är!

Nez sa...

ååå tack, det värmer att höra, för visst tvivlar man ibland på sin roll som förälder......