fredag, januari 23, 2009

Jättegoda kakor

Idag har vi varit hos farmor. Hos farmor får man gott fika. Det gillar vår dotter. Hon hjälper farmor att ställa fram fika. Hon hjälper till att lägga upp kakor på fatet.
- Oj, va dom ser goda ut, utbrister hon om smördegskakorna med pärlsocker på.
- Va glad jag blir att du tycker det, säger farmor som bakat kakorna.
Vi sätter oss vid bordet och fikar. Jag tar ett vetebröd först. Min dotter tar smördegskakan. Hon tittar på mig efter hon ätit upp sin kaka. Hon sitter mittemot mig. Hon viskar över bordet till mig
- ska du ta en sån kaka mamma?
Jag viskar tillbaka
- tycker du jag ska ta en sån kaka
- jaa, den var jäääättegod.
Hon nickar och ler finurligt. Och så viskar hon igen
- ta en nu mamma, dom är verkligen jättegoda
Hon nickar igen. Jag kan precis undvika att skratta åt vår lilla fikaexpert. Hon skjuter kakfatet till mig och jag tar den jäääättegoda smördegskakan och äter den. Hon tittar på mig intresserad och säger sen
- Visst var den god.
- Ja, jättegod.
Och därmed konstaterar jag stolt att jag lyckats föra min fikagen vidare.

Inga kommentarer: