fredag, augusti 01, 2008

Kissa utanför

Så var vi där igen. Det här med att kissa i gräset. Min dotter har nu vid lantstället endast kissat i gräset, och ingen gång på toaletten eller pottan. Det råkade nämligen komma utanför en gång på toaletten och en gång på pottan. Så när jag nu försökte få henne att gå på toaletten eller pottan sa hon bara
- Nej jag vill inte gå där, det kommer bara utanför.
Likadant var det hemma. Men i tätbebyggt område är det kanske inte så populärt om hon kissar i trädgården varje gång. Så hemma har vi en klistermärkeslek där hon nu får klistra ett märke för varje gång hon går på pottan. Det har funkat bra.

Så på landet idag utspelades sig följande
- jag är kissenödig.
- då går vi och kissar sa jag
Eftersom hon varit själv hos mormor på landet några dagar, säger hon till mig
- Här mamma brukar jag kissa, och så visar hon en gräsplätt.
Hon sätter sig på huk och jag sätter mig på huk bredvid också.
- kissar du också mamma?
- nej jag har ju kläder på mig, jag sitter så här ändå utan att kissa för att sitta bredvid dig.
- Ja för killar står upp och kissar och tjejer sitter ner och kissar.
- Precis, svara jag.
Efter ett tag flyttar hon sig en bit bort.
- Jag kan sitta lite borta här, så det inte kommer på dig mamma, ifall det kommer utanför.
Ja det här med att kissa utanför har verkligen kommit i fel dager....för jag undrar just hur man kissar utanför när man kissar i gräset.....
- Det är ok om det kommer lite utanför, det gör ingenting, försöker jag rätta till....men vet inte om jag lyckas speciellt bra.
Sen tänker jag att om alla killar skulle vara lika måna om att inte kissa utanför hade ju det sett trevligare ut på många toaletter.....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi, Wrane-pojkar, sitter alltid ner på toastolen.....men jag håller helt klart med dig!

Nez sa...

Ha ha, tänk om alla killar vore som er, då hade vi haft artiga, trevliga killar som kissar innanför.