söndag, augusti 03, 2008

Väntan

Igår satt jag vid datorn och skulle skriva ut foton. Min dotter kom och frågade om det var lördag. Ja det var det ju. Så hon undrade om hon fick några Smarties, och det hade jag lovat innan så det var ju bara att svara ja. Men du får vänta lite sa jag.
- Men kan jag få dem nu då
- Vänta lite bara.
Hon stod bredvid mig en liten stund.
- Men mamma kom nu då.
- Ja vänta lite till bara.
Hon stod otåligt och trampade.
- Mamma kom då.
- Snälla vänta lite till
- Jamen Mamma vad väntar jag på då?
Och det hade jag ju aldrig förklarat. Varför hon fick vänta. Ibland får man faktiskt vara tydlig också när det gäller barn. Att förklara gör ju att de oftast förstår varför de behöver vänta, eller ha tålamod, eller behöver göra en viss sak. Många gånger kanske vi inte orkar förklara för vi tror att de inte lyssnar eller förstår, men det gör dom långt mycket mer än vad vi anar.

Inga kommentarer: