onsdag, augusti 20, 2008

Tvättmiss

Ibland är jag duktig och fixar saker med en gång. Men för det mesta väntar jag till ett bättre tillfälle. Och jag brukar banna mig själv för det. Det är ju alltid skönt att ha saker gjort, än att skjuta upp dem. Så idag när lillebror bajsade ner sig själv, mig och den värdefulla babysittern, var jag plötsligt inte mig själv. För jag gick direkt ner till tvättstugan och lade i alla grejorna i tvättmaskinen, trots att jag var halvvägs ut genom dörren på väg till dagis. I vanliga fall hade jag hängt sakerna på tork och efter jag kommit hem från dagis då hade jag möjligtvis lagt in allt i tvätten. Men inte idag. Nej då, idag var jag duktig.
Men jag ska säga er, att för mig lönar det sig inte att göra saker med en gång. Det blir bara fel.
Jag upptäcker till min fasa när jag kommer hem från dagis att sambons mp3-spelare följt med mina byxor in i tvättmaskinen. Och tvätten är ju redan färdigtvättad, för jag hade ju varit så duktig. Så jag öppnar tvättmaskinen och letar fram mp3-spelaren bland alla blöta kläder och försöker förtvivlat få igång den igen....
Lönlöst. Inte ett enda livstecken från den. Och jag vet inte vad jag trodde heller. Att dagens mp3 spelare klarar 10l vatten samt 200varv/sek i centrifugering. Knappast.

Det bästa i kråksången är att min sambo nu får ett bra skäl till att han köpte en ny i-pod häromdagen och lade den numera vältvättade mp3-spelaren åt sidan. Tur för mig också. Fast i-poden lär jag ju aldrig få låna, för den kommer han väl vara livrädd för att hitta hängades på torkvindan efter jag lånat den.

Vidare är det inte bra för min dotters ordförråd att svenskarna inte gör så bra ifrån sig på OS. Jag har utropat allt för många gånger "SKiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiT" under de senaste OS dagarna. Visst är det en ganska oskyldig svordom, men ändå.
Så idag när skyfallet kom plötsligt springer jag ut för att rädda så att våra vagnar inte ska bli blöta. Min dotter springer efter och ställer sig på farstukvisten och ropar
- "Skiiiiiiit"
- Va sa du, sa jag
- Men det regnar ju så att allt blir blött! Skit.
- Jadu, så sant så sant, svarar jag......

Inga kommentarer: