torsdag, augusti 14, 2008

Beröm

Ibland är det skönt att få lite beröm från sina barn. Det är ju ofta tvärtom. Vi öser över våra barn beröm. Va duktig du är. Å va fint du ritat. Va jättebra att du tog på dig skorna själv. Och så vidare. Men häromdagen fick jag en självförtroendeboost av min dotter. Jag hörde ju i och för sig att det var mina ord hon härmade, men det passade in i sammanhanget och det lät som om hon menade det.
Vi skulle pyssla. Vi skulle göra gröna grodor av engångstallrikar.
- Först ska vi måla tallrikarna gröna sa jag
- OK sa hon
- Men nu kom jag på något. Istället för att måla vitt papper grönt till armarna, kan vi använda våra färgade papper vi har. Vi tar dom gröna papprena och klipper ur armar. Jag gick för att hämta dessa papper.
Med min dotter i släptåg säger hon
- Vilken bra idé mamma. Vad du är smart mamma!
Det kändes riktigt varmt i hjärtat.
Så jag förstår verkligen de där uppfostrangurusarna som säger att vi ska berömma våra barn.

1 kommentar:

Winnie The Pooh sa...

Tänk så rätt hon har, lilla pyret; Du är ju faktiskt smart på riktigt!
Love ya´!