lördag, augusti 09, 2008

Dubbelregn

När barn börjar utveckla sitt språk, blir det ju en hel del fel i början. Men tänk vad roligt det är att se utvecklingen de gör och hur fascinerande det är att se hur de snappar upp ord och använder dem i oftast RÄTT sammanhang. Det är imponerande tycker jag.

Min dotter och jag var ute i trädgården och lekte i den lilla vattensamling som skapats av regnet i hennes lilla uppblåsbara pool. Det börjar regna. Endast lite duggregn men jag säger till henne ändå
- Nu börjar det regna, nu får vi nog gå in.
- Nej det är ju bara dubbelregn, om det börjar regna mycket då kan vi springa in.

Det var ju tur att det bara var duggregn och inte dubbelregn, för dubbelregn låter som om det skulle kunna vara ganska mycket regn. Då hade vi nog fått springa in med en gång. Men finns det något gulligare ord just nu än dubbelregn. Tror inte det.

För övrigt hörde jag en låt ur Dirty Dancing på radion i morse. Har inte hört den på länge. Kom då och tänka på felsjungningar. Ni vet hur ni ibland sjöng med i låtar ni hörde på radion, och sen upptäcker efter ett bra tag att ni sjungt helt fel, trots att ni var helt hundra procent säkra på att de sjöng "ear and see" och inte som någon sedan rättade dig till att sjunga "urgency" ("I've had the time of my life", Dirty Dancing, jag gick i sexan första gången jag hörde den....min engelska var måttlig på den tiden). Trots att jag numera har ganska excellent engelska och vet mycket väl att det ska vara urgency, hör jag mig själv börja sjunga ear i alla fall. Mysko.

Inga kommentarer: