tisdag, augusti 26, 2008

Börje

Igår sprang min dotter ut på grusgången och ropade in till mig
- men nu är det ju sommar igen mamma
Ja, visst tycker man att sommaren går fort över, men den kommer ju faktiskt tillbaka då och då under hösten också. Det ska jag försöka ta vara på denna hösten. Och redan idag fick vi ytterligare en chans, för hela förmiddagen regnade det, men när min dotter kom hem från dagis utbrister hon i samma stund som solen tittar fram
- nu blev det sommar senare på dagen idag

I helgen var vi och hälsade på kusinerna. Min dotter och kusinerna satt och åt middag. Jag och min syster försökte febrilt hålla dem intresserade av att sitta kvar och äta upp. Jag hittade en lapp med alla namnsdagar i juni och började fråga barnen frågor runt namnen
- Gissa vem som har namnsdag den 27:e? Någon som du brukar leka med, säger jag till kusinen.
Han funderar ett tag och nämner andra kusiner men det blir inte rätt någon gång. Till slut får min syster säga att han ska leka med henne på tisdag. Då kommer han på och gissar rätt.
Sen säger jag till min dotter
- Gissa vem som har namnsdag den 9:e juni?
- Kan inte, säger båda.
- Det är Börje. Vem är det som du känner som vi kallar för Börje, frågar jag min dotter.
Hon tänker och kusinen tänker. Jag och min dotter kallar nämligen alla bajskorvar för Börje för att vi ska öva oss på att göra det roligt att gå på toaletten och därmed bli av med blöjan helt och hållet. Och det har visat sig fungera ihop med klistermärksbelöning. Så nu verkar blöjor vara nästan helt ur bilden. Men just då kopplade hon inte till vår lilla lek för hon kom inte på vem det var vi kallar för Börje.
- Kommer du ihåg vem det är vi känner som vi kallar Börje, frågar jag igen?
Då säger kusinen
- Kanske är det hambörjare.
Gissa om jag och min syster fick ett skrattanfall. Och gissa om vi kommer skratta tyst nästa gång vi ska hälsa på någon som heter Börje.

Inga kommentarer: