torsdag, augusti 21, 2008

Snigelmord

Vi åkte till mormor igen. Och mormor har precis hittat mördarsniglar i sin trädgård. Vi själva har hundratals. Så vi är vana snigelletare och snigelmördare. Men mormor kan fortfarande räkna sina. Min dotter är helt präglad av sina snigelhatande föräldrar.
Så direkt när mormor började prata om att hon tagit 4 st sniglar idag, snappade min dotter direkt upp samtalsämnet.
- Har du också mördarsniglar mormor?
- Ja
- Vad gör du med dina mördarsniglar mormor?
- Vad jag gör med dom?
- Ja?
Mormor tittar lite ursäktande på mig, och jag nickar lite lätt för att visa att det är ok att hon säger att hon dödar dom. Så med lite försiktighet säger mormor
- Jag dödar dom
- Vi kastar stenar på våra, säger min dotter med en helt vanlig ton, och utan någon försiktighet. För det är vardag hemma hos oss. Vi dödar sniglar för vi gillar inte sniglar. Så är det bara.
Mormor har smurfar hemma hos sig, och till min glädje ville min dotter leka med dom. Och där i finns en snigel. En röd. Hon tar den röda snigeln och kommer fram till mig och säger
- Detta är ingen mördarsnigel mamma, detta är en snäll röd snigel. Mördarsniglar är bruna.
- Va bra svarar jag. För vi gillar ju inte mördarsniglar eller hur.
- Nej det gör vi inte, för dom får inte vara i vår trädgård.
- Precis.
Att en av mormors grannar dödar sniglar med thinner och salt och sen gräver ned dom diskuterade vi dock när min dotter inte hörde. För jag är ju dock inte helt säker på hur snigelmord kan påverka min dotters fortsatta uppväxt......

Inga kommentarer: