måndag, augusti 18, 2008

Hemma-OS

Dagen idag har präglats av OS. Ställde in bärbara datorn i köket och såg webbsändningarna hela dagen.
Vi såg allt från beach volley till friidrott till konstsim och hästhoppning.

- Nu springer dom, sa jag till min dotter när vi såg 400m löparna.
Vi båda tittade med spänning.
- Mamma dom springer jätte jätte jätte jätte jätte jätte jätte jätte fort.
- Ja det gör dom verkligen.
Vi kollade in konstsimmarna.
- Titta så konstigt dom där tjejerna simmar, sa jag.
- oj, sa min dotter. Är det ett ben?
- Ja det är ett ben.
- Va många ben hon har.
- Fast det är för att dom är två under vattnet.
- Det var konstigt.
Lite senare
- Titta mamma, nu kom det en häst också.
En salig blandning.

Sen lekte vi sprinters ute på grusgången.
- Mamma du säger klara färdiga gå.
- Klara färdiga gå
Sen springer jag fort med henne i handen så att hon får fart från mig.
Hon skrattar högt.
- Klara färdiga gå, säger jag gång på gång.
- Nej nu ska du säga Klara färdiga pang, för dom skjuter ju faktiskt.
- Ja det gör dom ju.
- Klara färdiga pang, säger hon, nu skjuter jag. Pang Pang.
- Fast det är ju bara i luften dom skjuter, förklarar jag.
- jaha, säger hon.
Det var ju inte så lätt att veta, när vi kvällen innan har sjungt "annars skjuter jägarn dig...kom ja kom i stugan in"

När pappa kommer hem vill hon att vi ska springa mot varandra på grusgången.
Tävlingsmänniska som jag är, tar jag det på blodigt allvar och springer allt vad jag har.
Hon skrattar högt.
OS när det är som bäst.

Inga kommentarer: