måndag, november 10, 2008

Telefonsvarare

Jag har upptäckt det optimala sättet att bli av med telemarketingsnubbarna. Dom som alltid ringer vid de mest osannolika tider på dygnet på de mest osannolika dagarna.
Idag ringde ett av telebolagen. Det var 7:e gången på 5 dagar de söker mannen i huset. Han har inte varit hemma en enda gång, och jag säger snällt varje gång
- Nej han är inte hemma.
- Då ringer vi vid ett annat tillfälle, säger dom
- Ja gör ni det, säger jag surt.
Istället skulle jag bara säga
- Ring inte mer, jag bestämmer att han inte ska ha något.
Men det gör jag inte.
När det idag ringde säger min dotter
- Mamma jag vill svara
Jag tittar på telefonen och ser att det är ett telemarketingnummer
- Javisst säger jag, och pekar på svaraknappen, tryck här gumman och säg hallå.
- Hallå säger hon.
- Eeeeh hallå, jag ringer från telebolaget och undrar om din pappa är hemma
Min dotter skakar på huvudet
- Hallå? Hallå? Jag undrar om din pappa är hemma och om jag får prata med honom?
Min dotter skakar återigen på huvudet.
- Hallå? Är din pappa hemma, säger nu telemarketingtjejen lite mer irriterat.
Jag mimar till min dotter att hon ska säga Nej.
- NEJ säger hon i luren högt och tydligt.
- MIN PAPPA ÄR INTE HEMMA, fortsätter hon lika högt.
Sen säger hon snabbt
- Hej Då
Telemarketing tjejen hinner precis börja på meningen
- Då ringer jag.....sen tystnar hon och säger - Hej då.
Jag lägger på luren åt min dotter och ler stort åt henne.
- Va bra du var på att svara i telefonen!
När pappa kommer hem säger hon till honom
- Jag sa att du inte var hemma när din kompis ringde.
Då skrattar jag gott.
- Ja och det gjorde hon jättebra, säger jag, och förklarar för pappa vilken "kompis" det var som ringt och sökt honom.

Inga kommentarer: