fredag, november 14, 2008

Havrekaka och målarbok

Idag var vi och tog nytt EKG på min dotter. Hon är en modig tjej. Det skar i hjärtat att se henne ligga där med alla sladdar igen. Men hon låg så stilla och bra att sköterskan återigen var förbluffad. Vi skojade igen och sa att hon såg ut som en julgran. Vi skrattade tillsammans. Men aj så svårt det är att låtsas att vi inte var oroliga. Det lyser nog dessutom igenom. Barn känner ju av så mycket mer än vad vi tror.

När allt var över åkte vi med bilen och lämnade pappa på jobbet, sen åkte hon, jag och lillebror till köpcentret. Vi fikade först. Du får välja vilken kaka du vill sa jag och hon gick fram till disken och tittade bland de olika valmöjligheterna. Där fanns blåbärspaj, hallonpaj, äpplepaj, kladdkaka, morotskaka med glasyr, stora chocholatechip cookies. Och så fanns det en liten försynt havrekaka vars båda sidor var doppad i mörk choklad.
- Mamma den vill jag ha.
Hon pekar på havrekakan.
- Jaha, säger jag lite förvånat. Är du säker? Det finns ju de här olika pajerna som man får vaniljsås till. Och till kladdkakan får man grädde.
- Nej jag vill ha den, säger hon bestämt.
- Ja det får du. Vilken tycker du jag ska ta då?
- Du får bestämma själv.
- Jaha, ok....svårt. Jag tar nog kladdkakan.
- Ja det får du.
Och så åt vi våra kakor. Hon smakade på min några skedar, men var sedan helt nöjd med sin havrekaka.

Vi gick sedan till stormarknaden och tittade på leksaker. Vi tittade på de saker hon önskat sig i födelsedagspresent och i julklapp. Jag sa till henne att hon faktiskt kunde få välja någon leksak nu idag, eftersom hon varit så modig hos doktorn. Du får välja själv, sa jag, fast vi kan komma överens ihop beroende på vad du väljer. Det gick hon med på. Hon gick en stund bland hyllorna. Jag pekade på några dockor. Pussel. Nåt lego. Men nej, inget av det ville hon ha. Hon satt sen länge och tittade på en bebisleksak.
- Men det är ju leksaker för lillebror.
- mmmm....men jag ska önska en sån här till lillebror i julklapp.
- Ja det kan du göra.
Tills slut kom hon med en målarbok och la i vår korg.
- Jasså, vill du ha en målarbok?
- Ja, den vill jag ha.
- Så den tar vi då? Då går vi och handlar mat nu istället?
- Ja, nu kan vi gå.
En liten torr havrekaka och en målarbok av enklaste sort. Hon kräver inte mycket vår söta modiga lilla julgran.

Inga kommentarer: