torsdag, november 06, 2008

Magfrågor

Jag måste säga att ibland önskar jag att det i Medborgarskolans kurskatalog fanns en kurs som hette något i stil med "Lär dig svara på dina barns frågor - en kurs i livets gåtor och mysterium och hur du förklarar dessa så att barn förstår"-
Idag satt vi vid fikat på eftermiddagen och pratade. När min dotter ser lillebror använda den heltäckande haklappen säger hon
- Mamma är det lillebrors?
- Njae, den fick du när du var liten. Du använde den när du var lika liten som lillebror.
- Jaha. Vet du mamma, att när jag var liten låg jag i magen.
- Ja när du var pytteliten låg du i magen.
- Mamma hur känns det att va i magen?
- Jadu, det är nog ingen som riktigt vet, för det går inte att komma ihåg. Jag kommer inte ihåg hur det var att va i magen. Gör du?
- Näe.....hon funderar.
- Men det är nog varmt och skönt. När man är så liten ligger man i vatten inne i magen.
- Va? hon ser frågande ut.
- Ja, man liksom flyter runt.
- hmmm, säger hon och ser ut att ha tröttnat på mina flummiga svar, så hon ställer sig på ett ben och byter ämne
- Mamma jag kan stå så här!
Skönt tänker jag, för nästa fråga hade väl varit "Mamma, hur hamnar man i magen", och den frågan har jag inte förberett mig på ännu, men jag förstår nu att det verkligen är dags att fundera ut hur jag ska förklara detta mysterium för en 3-åring.....

1 kommentar:

Anonym sa...

Kom på nu att när vi läste och analyserade barnböcker i skolan hittade jag en bok som förklarade just hur barnen hamnade i magen. Fast jag valde att inte analysera den för bilderna var väldigt avslöjande, kom fram till att det kan ge ut lite fel signaler om min personlighet. Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette dock.