torsdag, november 27, 2008

Liten sopbil

Vi är på väg hem från förskolan. Plötsligt låter det mycket bakom oss och en liten liten sopbil, alltså en bil som sopar gator, kör förbi oss. Min dotter sitter i dubbelvagnen och tittar med stora ögon på den. Den kör garanterat INTE i 30 km i timmen som det är anvisat utan i minst 50 knyck vilket verkar vara precis vad den lilla sopbilen tål för det ser ut som om den skulle välta vilken sekund som helst.
- Vad var det där, undrar hon.
- Det var en liten sopbil sa jag
- En sån har jag aldrig sett förut och hon tittar förundrat efter den.
- Nä inte jag heller svarar jag. I alla fall ingen så liten som kör så fort.
Hon funderar en liten stund.
- Här på dromedaren får inga bilar köra mamma.
- Nä det är helt riktigt.
- Nä, den är för kort. Hon pekar med fingret på trottoarens bredd.
- Jadu, det är den.
Och vi går vidare hemåt för att fika och mysa i vintermörkret.

Inga kommentarer: