söndag, november 09, 2008

Brevlådetur

Min dotter och jag ska gå ut och hämta posten. Det är riktigt ruggigt väder ute. Min dotter har envisat med att ha sitt Craft-underställ på sig hela dagen. När vi så ska utanför dörren ber jag henne ta på sig ett par överdragsbyxor utanpå långkalsongerna.
- Ska jag ha på mig två byxor?
- Ja det är så ruggigt väder ute. Det är skönt med ett par byxor utanpå dina underställsbyxor. För det är för kallt att bara gå ut i dom där, säger jag och pekar på hennes byxor.
Visst det är inte långt till brevlådan, men går jag och hämtar posten med min 3-åring har vi på vägen hittat en snäcksnigel att studera i detalj (vet ni förresten att snäcksniglarna verkar lägga ett litet lock på sin snäcka när det blir vinter....det upptäckte min dotter och jag i helgen), vi ska ge stensköldpaddan mat, vi ska låsa upp brevlådan med en krånglig nyckel som definitivt inte är gjord för att en 3-åring ska öppna, vi ska hoppa i en vattenpöl, samla 7 olika sorters löv samt göra geggamoja i hinken. Detta gör att ett vanligt brevlådebesök kräver en något mer väderbeständig beklädnad än underställ eller morgonrock.
Min dotter börjar efter viss övertalning ta på sig sina överdragsbyxor samt sin jacka.
Jag har också Craft-underställsbyxor på mig så jag säger till henne
- Jag måste också ta på mig ett par till byxor, och hon ser lite nöjdare ut där hon sitter och tar på sig skorna.
Jag tar på mig ett par jeans och efter en liten stund säger hon
- Hur känns det?
- Vad menar du?
- Ja hur känns det undrar jag, säger hon.
Jag står som ett frågetecken och undrar om hon förvandlats till Peter Jidhe.
- Vad menar du "känns det".'
- Ja hur känns det med 2 par byxor. Är det skönt.
- Jasså, ja det är skönt. Nu kan vi gå ut säger jag och tar på mig min jacka och tar henne i handen. Och vi går ut i Novemberrusket, väl utrustade för en brevlådetur.

Inga kommentarer: