lördag, juni 28, 2008

Semester

Just nu är det väldigt inne med att fråga "och vad ska ni/du göra på semestern". Vissa kan nog känna en stress inför frågan om den inte kan svaras med något intressant resmål, helst utomlands eller stugvistelse av något slag. För det är liksom de svaren som de flesta är vana att höra och även som folk vet hur dom ska replikera tillbaka på.
Svar som involverar utlandsresor ger alltid en positiv respons från omgivningen. Kommentarer som "vad härligt det låter", "å dit har jag alltid velat åka", "va skönt att få värme och sol" brukar virvla i luften från åhörarna.
Att åka till sommarstugan brukar också ge en respons som "va mysigt", "skönt att komma bort" och liknande.
Så när jag förra året berättade om vår semester för vissa personer följde inga standardkommentarer enligt ovan. Vi var i Ängelholm, Osby ocn Ebbamåla. För att inte tala om en vecka i Mjölby. Folk vet inte riktigt hur de ska förhålla sig till mig när jag inte använder ord som Grekland, Kroatien eller Spanien i min semestervokabulär. Inte hade de frågat mig "vad gör man där" om jag hade sagt att jag varit på Kreta. För det vet alla. Men jag kan säga att ingen vet vad man gör i Ebbamåla eller Mjölby.
I år ska vi åka till Frillesås och Stöten. Folk kommer bli exakt lika förvirrade den här gången. Förutom orienterarna. Dom vet exakt vad man gör i Mjölby, Skillingaryd eller Hallsberg. Fast dom vet förstås inte vad man gör i Ebbamåla. För där hamnade vi endast för att jag älskar att leta upp vandrarhem dit nästan ingen annan hittar. Där vill jag bo. Det är liksom en liten sport att hitta vandrarhemspärlor. Ebbamåla hör till en av dem. Ängelholm likaså. För att inte tala om den goda frukost i vi råkade hitta på väg från ett vandrarhem i Strömsnäsbruk.
Det jag menar är att många fascinerade semestermål finns faktiskt mycket närmare än man tror. Det är väl bara det svenska vädret som kan tala emot att kuska runt i våra olika landskap.....

Ordväxling häromsistens hemma hos oss.
Jag till min dotter när hon gick nedför farstukvistens trappa i de kalla kvällsvindarna:
- Men snälla du det är för kallt idag att gå ut i endast blöja och T-shirt.
- Nä för det är sommar nu.
Och jag önskar ju att det vore så här i Sverige, men det förklarade jag aldrig för henne i vintras då jag sa: "Till sommarn kan vi gå barfota och i bara T-shirt"

Inga kommentarer: