fredag, juni 27, 2008

Gubbar och verkstan

När blir killar gubbar? Idag satt vi och fikade på en sten vid en stig i ett litet skogsparti. Min dotters fötter når inte ner till marken där hon sitter på stenen. Hon ser så liten och söt ut i sin röda jacka, precis som en liten tomte.
Det kommer en man i 60 års åldern förbi. Han ler och säger hej. Jag hejar tillbaka. När han gått förbi frågar min dotter
- Vem var det där?
- Nja det var en gubbe som ville säga hej, svarade jag.
- Jaha.
Några minuter passerade och vi satt och pratade om skatorna och kråkorna som flög runt omkring oss iväntan på att vi skulle tappa en skorpa eller två. Så ser vi ytterligare en man komma på stigen. Den här gången en kille i 25-30 års åldern. När han närmar oss säger min dotter
- Där kommer en till gubbe.
- Nja, jag ser ursäktande på honom och säger högt så han ska höra, det var ingen gubbe det var en kille.
- Jaha.
Jag tog mig inte an uppgiften att försöka förklara för henne när hon ska säga kille respektive gubbe. För jag vet inte vad den allmänna normen är för när en kille blir en gubbe, och om han är en man däremellan. Eller är det bättre att använda andra ord som herre och karl. Nej, jag tror inte det går att lära nån när killar blir gubbar eller när tjejer blir tanter, allt det där är så relativt till i vilken ålder man själv är i. Eller ?

Jag har även lekt doktor med min dotter idag. Jag är ganska bra på det. Jag och min sambo har ju numera alla Grey´s Anatomy DVDboxar, så jag kan det här med hur läkare undersöker. Jag undersöker dockan som kommit in för hon har lite ont. Jag konstaterar lätt att hon har öroninflammation.
- Jaha, säger jag, jag ser här i öronen att hon har öroninflammation
Min dotter ser fundersam ut
- Får hon åka till verkstan då?
- Va sa du?
- Får hon åka till verkstan då?
Då kommer jag ihåg att jag häromdagen förklarade att min sambo tagit våran bil till verkstan vilket kan liknas vid ett sjukhus för bilar. Och på sjukhuset för bilar undersöker man om bilen har ont någonstans och har han det får man laga honom. Inte konstigt att det är lite svårt att hålla isär begreppen när mamma likt Jesus själv förklarar med liknelser.....

Inga kommentarer: