onsdag, juni 18, 2008

Stjärntecken

Jag rensar i röran. I vår källare. Det tog lång tid innan jag väl tog tag i det, men nu är jag i alla fall igång. Och döm om min förvåning när jag faktiskt tycker det är ganska roligt. Jag har kanske fått en släng av den upphetsning som ena tanten i Rent Hus får av städning. Fast när jag tänker efter närmare är det nog inte sant. För jag kommer definitivt ALDRIG bli upphetsad av att städa, det ligger väldigt långt ifrån min person. Det har jag fått bekräftat här hemifrån och från min kära mamma. Hon undrade nämligen väldigt frågande häromsistens när hon satt och läste en tidning om jag var född i jungfrun. Det borde hon väl veta tänkte jag, men svarade snällt att jovisst det är jag. Hon läste då med förvånande röst upp mitt horoskop, eller rättare sagt en beskrivning av de olika stjärntecknena, där det hävdade att jungfrun var ordningssam och pedantisk. Hon fick med andra ord inte ihop ekvationen jungfru-jag-pedantisk. Jag kunde bara hålla med. (Förutom diskmaskinen förstås, där har jag väl möjligtvis en släng av pedantism)

Det som är fascinerande med att röja i vår källare är att jag hittar precis allt möjligt. Många väldigt användbara saker. En svampkorg som fäller ut sig själv. Ett ben från C-3PO i Star Wars. En smörask i porslin föreställande en ko. 8 par sulor till joggingskor. En avdankad TV-mast, alltså en gammaldags för analog TV. (Tänk att våra barn aldrig kommer veta hur en TVmast ser ut....). En badrumsmatta föreställande två stora fötter.

Som ni förstår borde jag alltså ha ett alldeles eget stjärntecken där karaktärsdragen genomsyras av orden städ-lat och oförmåga att slänga saker. Förhoppningsvis är jag inte ensam om att vara född just sådan.

Inga kommentarer: