tisdag, juni 24, 2008

Brevlådepizza

Min sambo brukar säga att alla som går och bär på en nyinhandlad pizza ser alltid glada ut. Men hur ser då dom personer ut som en tidig tisdagsmorgon går ut för att hämta morgontidningen och hittar en pizza i brevlådan?

Inte vet jag. Men hade jag tittat ut i morse hade jag kunnat bevittna detta nya fenomen. Min sambo hittade en halväten pizza i vår brevlåda tillsammans med morgontidningen. Jag kan tänka mig att om jag denna morgon gått ut och fått en pizza i handen istället för tidningen, skulle jag blivit först äcklad sen arg. Vem har den fräckheten att tro att vår brevlåda är en soptunna. Och varför kunde de inte gått 10 steg till och faktiskt slängt den i vår soptunna? (som för dagen faktiskt fanns tillgänglig, till skillnad från två andra tillfällen då den inte funnits där på grund av att den blivit stulen. Jo, det är sant. Två gånger har det åbäket blivit stulet. Men det är en annan historia...) Jag skulle också antagligen gått in till min sambo och klagat och förbannat mig över att det finns så menlösa människor som inte har respekt för andras ägodelar. Att det finns personer som slänger sina matrester där vi vill ha våra prydliga räkningar och reklamblad. Jag hade antagligen avslutat mitt utagerande över pizzaincidenten med någon gammal utsliten fras som "Vart är vårt samhälle på väg" eller "Folk har ingen respekt nuförtiden". Och så hade min morgon antagligen varit förstörd på grund av att jag blivit irriterad över folks hyfs och att jag fått lök på min pyjamas.

Men nu till vad som verkligen hände. Som faktiskt gjorde att min morgon blev ganska intressant istället. Min sambo kommer lugnt in och säger: "Någon hade lagt en pizza i vår brevlåda." Han hade inte tillstymmelse till agg eller irritation. Så här i efterhand tror jag han faktiskt tänkte på sitt talesätt. Att den som har en pizza är alltid glad. För att lade även till: "Den såg faktiskt riktigt god ut. Så jag tog ut den ur brevlådan och lade den på gräsmattan så att skatorna skulle få sig ett skrovmål". Det tycker jag var väldigt nobelt gjort. Våra grannar har nämligen en hel armé av skator i alla dess storlekar. Varför skulle inte dom för en gångs skull få bli glada och få sig en god pizza. Jag och min dotter fick dessutom ett intressant fågelskådespel uppspelat för oss, där rollerna spelades av herr och fru Skata som fick slåss för att få ha sin pizza ifred från herr och fru Mås. De kämpade in i det sista och fick säkert i sig halva pizzan, innan herr Mås flög in som en gigantisk helikopter och drog med sig andra halvan upp i luften och bort över takåsarna. Jag såg att fru Skata ilsket flög efter, men jag tror inte hon hade någon chans.

Så min sambo har helt klart gjort dagens goda gärning. Han förskonade mig från ett vredesutbrott genom hans lugna sätt att hantera brevlådepizzan samtidigt som han utfodrade våra skräpfåglar för dagen, med det godaste de antagligen kommer äta den här sommaren.

Inga kommentarer: