torsdag, april 30, 2009

Vår lillebror och Nattklippning av naglar

Lillebror är rolig han. Han har en massa fantastiskt charmiga små egenheter.
När jag säger "aj aj inte göra så" så lyfter han på pekfingret och likt mig skakar på det och ler stort. Och så gör han samma sak en gång till liksom för att testa mig och jag gör likadant igen. Det gör jag och då lyfter han återigen på pekfingret och skakar på det igen.
Han älskar diskmaskinen. Att stå lutad över luckan som är nedfälld och stoppa diverse saker i diskmedelsfacket eller ta olika sorters bestick ur bestickstället. Hittills har vi diskat klistermärken och en magnet i diskmaskinen till följd av lillebrors klåfingrighet.
Han älskar att rulla runt och mysa in sig i storasysters puff. Som en liten hundvalp som gosar in sig hos sin mamma.
Han kan spana in hundar från flera hundra meters avstånd. Så fort han ser en låter han "ksch ksch" och så pekar han med sitt lilla pekfinger på hunden.
Det bästa med lillebror är att han älskar att kramas. När han nu precis lärt sig gå, ställer han sig upp går några steg fram till mig och slänger sig sedan om halsen och ger mig världens varmaste kram. Det är då vi riktigt förstår hur lyckligt lottade vi är att just han hamnat i vår familj.

För övrigt är vår napptjej ett minne blott. 10 dagar har hon nu räknat upp till att hon klarat utan napp, och ikväll bad hon mig att sätta upp nästa papper med 10 dagar till. Delmål är precis det vi alla behöver.

Det jag önskar mig inatt är att jag slipper förra nattens uppvaknande av att vår dotter gråter och när jag går in till henne och frågar varför hon är ledsen säger hon
- Jag vill klippa naglarna
- Det gör vi inte nu, det är mitt i natten lilla gumman.
- Men jag viiiilllll gråter hon i högan sky
Hon är otröstlig i en halvtimme. Så inatt önskar jag mig att jag får sova utan att behöva få förklara att man inte brukar klippa klockan två på natten....

Inga kommentarer: