torsdag, april 02, 2009

Vårt lilla sladdbarn

Vi har, som jag alltid hävdat, en modig dotter. Idag har hon traskat omkring med 5 stycket sladdar fasttejpade mot sin lilla överkropp. Sladdarna är fästa i en apparat som hon fått bära i en liten ryggsäck på ryggen. Vi gick till dagis, hon klagade inte en enda gång på ryggsäck eller sladdar. Jag var med på dagis för att skriva upp vad hon gjorde, typ hoppade, sprang, klättrade i träd och så vidare. Vi åt mellanmål där, de andra barnen frågade många frågor och ville titta.
- Sitter sladdarna fast i hjärtat?
- Gjorde det ont när dom satte fast dom?
- Var lyssnar man av hjärtat?
- Får jag se på tejpen?
- Jag vill också se! Jag med! Jag med!
- Ska du ha dom sladdarna alltid?
- Gjorde det verkligen inte ont?
Frågorna haglade, men min dotter var lugn och svarade bara
- Det gjorde inte alls ont. Jag var jätteduktig. På fredag ska jag inte ha ryggsäcken längre. I morgon är det fredag.
Jag fick i smyg torka bort en tår.

Mormor kom med lillebror och vagnen till dagis och min dotter fick åka vagn tillbaka. Vi gick in i affären på vägen hem.
- Jag vill ta en liten vagn.
- Det kan du göra så kan vi lägga varorna i din vagn.
- Mormor ska ta en stor vagn.
- Nej det behövs inte, säger jag, jag ska inte handla så mycket. Fast mormor kan ta en korg.
När vi gått genom nästan hela affären är både min dotters vagn full och mormors korg. När jag ska lägga i några barnmatsburkar säger då min dotter
- Men mamma, du sa ju att du bara skulle handla lite, hon tittar på sin överfulla vagn.
Jag och mormor skrattar gott.
- Jo ja det har du rätt i, men jag upptäckte ju hur mycket vi behövde.
- Du är allt lite konstig mamma.
Och jag kan inte annat än att hålla med.

På kvällen lägger jag en trött liten tjej, fortfarande med sladdar kopplade på sin lilla kropp. Men efter att inte klagat nånting börjar hon nu tröttna.
- Mamma jag vill inte ha dom här, snyftar hon.
- Nä men nu är det inte långt kvar, du ska bara sova och vakna och äta frukost, sen ska vi ta av dom. Och när du sover kommer du inte att märka dom.
Hon suckar. Men accepterar och säger inget mer.
När vi borstat tänderna och går in till sängen säger hon
- I morgon är det fredag. Och jag ska sova nu och inte märka sladdarna.
- Precis.
Sov gott, vårt lilla sladdbarn, och märk inget.

5 kommentarer:

Lukas sa...

Vilken modig liten tjej du har!
Alltid lika härligt att gå in här och läsa. Jag blir glad varje gång.
Stora Kramar

Nez sa...

TACK!!!

Kickit sa...

Nu kom det lite tårar hos mig också.

Kramar till er alla!

Och förresten ta alltid kundvagn så sparar du rygg, axlar och armar. Fast det är klart då är det lättare att handla ännu mer.

Nez sa...

Tack för kramarna!! de värmer alltid. Du menar att mormor borde inte fått släpat en tung korg med alla mina varor i... :)

Kickit sa...

Tipset med att alltid ta vagn fick jag en gång när jag släpade runt överfulla korgar. Så nu brukar jag oftast göra det, även om jag bara ska handla lite. Men som sagt det finns en risk. Ju större utrymme ju mer samlar man på sig.

Mormor släpade nog gärna. Mormödrar hjälper gärna till med det mesta.