lördag, april 04, 2009

Somna rekordsnabbt

Med vällingflaskan i handen låg vår dotter i vår stora gosiga säng tillsammans med mig och tittade i den helt enormt fantastiska boken Var är syster?. Vi tittade länge och blev tröttare och tröttare båda två.
- Vill du somna i vår säng? undrar jag.
- Va?
- Vill du somna i vår säng så kan jag bära över dig till din säng när du somnat?
- Ja det vill jag.
Jag hämtar hennes tandborste och så får hon borsta tänderna i vår säng. Lyxigt värre en lördagskväll. Hon kryper ned under det varma täcket och borrar in sitt lilla nybadade huvud i min puffiga dunkudde. Jag släcker lampan och kryper ned bredvid.
- Bär du mig till min säng när jag somnat, undrar hon igen.
- Ja det gör jag, säger jag.
Det blir tyst en stund. Hon och jag blundar. Snart hör jag henne säga
- Men ska du inte bära över mig i min säng?
- Jo det ska jag.
- Men varför gör du inte det då?
- För du har ju inte somnat ännu?
Hon blundar fortfarande.
- Jomen jag har ju somnat.
- Jasså har du somnat, ja då bär jag in dig då.
Så jag lyfter upp henne och bär in henne och stoppar om henne.
- Var är Benny?
Benny är en gosedjursko som av någon outgrundlig anledning har blivit omåttligt populär det senaste halvåret.
- Jag letar upp honom, och kommer med honom så snart jag hittat honom.
Jag går ner och letar i kök, lekrum och vardagsrum. Ingen Benny. Jag går upp till hennes rum igen. Går fram till hennes säng för att kolla om han ligger där. Hon verkar redan ha somnat. Jag går till vårt sovrum. Där ligger Benny på golvet. Jag går in med honom. Hon andas tungt och rör inte en fena när jag lägger ned Benny bredvid henne. Nog för att hon inte somnat riktigt så fort som hon hävdade först, men verkligheten var inte långt ifrån hennes egen snabba påhittade insomning.

Inga kommentarer: