tisdag, april 07, 2009

Packaren

Vi hade varit och handlat mat. Jag hade packat upp en kasse med mat. Jag hade även lagt i några varor, bla barnmat, i dagisväskan eftersom vi gick till affären direkt från dagis. Vid den väskan satt nu lillebror och plockade ut barnmatsburk efter barnmatsburk. Efter ett tag märkte jag det och gick fram till honom
- Va bra lillebror att du packar ur den väskan, jag hade glömt av att jag hade varor i den.
Storasyster hörde mig med ett halvt öra och kommer fram till oss.
- Vaddå, vad gjorde lillebror?
- Han packar ut matvaror ur väskan som jag hade glömt.
Hon sätter sig ned bredvid honom och säger med en uppmuntrande röst.
- BRA!! lillebror! Bra att du packar upp. Ska du bli packare när du blir stor?
Ja, varför inte. Man kan ju packa lite av varje. Paket, väskor, snö. Ja det är ju en bred yrkesgrupp dom där packarna....

Till sist idag: Tjuvlyssnat på öppna förskolan:
En 5-årig liten flicka berättar för förskoletanten på öppna förskolan om farfar och farmors husbil.
- När jag är hos farfar på sommaren så får jag vara i deras husbil hur mycket jag vill. Jag får sova där. Och då får jag vara uppe hur länge jag vill och se på vuxenfilmer.
Jag ser hur mamman blir röd i ansiktet, men vi andra liksom nickar lite menande mot henne för att visa att vi förstår. Ordvalet var rätt, men kan tolkas helt fel.

Inga kommentarer: