söndag, april 12, 2009

Godistrött

Min dotter hade ikväll fått nog av påsken. Eller vi kanske ska säga påskgodiset.
Hon var supertrött och vi skulle låta henne och lillebror somna i bilen hem från mormor och morfar. Innan vi åkte satt hon och kusinerna i soffan i pyjamasen och åt välling och yoghurt. Sen var det dags för tandborstning. Hon masar sig ur soffan och släpar sig till toaletten. Där säger hon
- Mamma idag ska jag bara borsta tänderna en gång.
- Ja det låter bra, istället för tre gånger som du brukar.
- Jag orkar bara borsta en gång.
- Jag förstår det.
Hon tar och borstar sina tänder, jag har fullt upp med att borsta lillebrors två ynka tänder.
- Nu är jag klar, hon lägger ifrån sig tandborsten
- Vänta lite säger jag, jag måste också få borsta en gång.
Hon blir jätteledsen och börjar gråta samtidigt som hon säger
- Jag skulle ju bara borsta en gååååång.
- Jomen jag måste ju borsta, det vet du ju. Vuxna måste ju hjälpa barn att borsta tänderna, så gör vi ju alltid.
- Uäääääää jag ville ju bara borsta en gång.
- Ja vet, men jag trodde jag skulle hinna borsta lite på den gången. Dessutom har du ätit en massa godis idag också, så jag måste borsta bort allt socker.
- Uääääää ok då, hon kapitulerar och jag får borsta, hon tillägger dock
- Men i morgon vill jag inte äta något godis...buaääääää---
Och där fick jag höra en fras jag aldrig trodde jag skulle få höra från mina barn...

1 kommentar:

Olga T sa...

Underbart!! :)
Kul att du kom på vem jag är!