måndag, april 13, 2009

Väckarbröd

Finns det något bättre sätt att vakna på än av sin dotter som kryper upp i sängen och säger
- Mamma jag har en överraskning till dig.
- Å, va spännande.
- Du får komma ner nu så får du se.
- Jag kommer alldeles strax, ska bara vakna lite först.
Hon väntar typ 1 sekund.
- Så, är du vaken nu?
- Nja. Jag sätter mig upp och känner en obeskrivligt god doft komma emot mig.
- Men hjälp va gott det luktar.
- Kom nu mamma, jag ska gå först för det är jag som har bakat.
Vi går ner hand i hand. Och där bland ett golv fyllt av leksaker, står ett frukostbord fullt av frukosttillbehör och mitt bland alla frukostsaker står nybakade scones.
- Har du och pappa bakat scones.
- Ja, säger hon lite tveksamt.
- Vi har bakat bröd, säger pappa, för att förtydliga att det var brödet jag menade.
- Vad hette det sa du mamma?
- Scones säger man att det heter.
- Vi har bakat väckarbröd, säger hon.
Jag tittar lite frågande på pappa.
- Ja just det, vetebröd, säger pappa. Han hade väl sagt att det liknar lite vetebröd.
- Nej, väckarbröd heter det, säger hon. Vi bakade ju det till frukosten.
- Ja det är ju smart att kalla det väckarbröd, säger jag, för först så bakade ni brödet, sen väckte du mig. Då blir det ju väckarbröd.
- Ja. Så menar jag. Hon tittar förnöjt på brödet och ber att vi ska smöra det.
Orduppfinning är verkligen barns starka sida. Där är dom oslagbara.

Inga kommentarer: