söndag, april 05, 2009

Boomerangeffekten

Vår dotter har blivit en besserwisser på senare dar. Följande utspelades sig idag.
Hon tar flourtabletter ur en burk varje dag. Jag brukar hälla ut en tablett i locket som hon sedan tar för att jag ska slippa trycka ner mina tjocka fingrar i burken för att fiska upp en tablett. När pappa idag sa att han ville bli bjuden på en tablett tog han en genom att stoppa ned sina fingrar i burken.
Vår dotter kom då till mig och sa
- Mamma kan du skriva upp att pappa ska ta tabletter ur burken så här.
- Vad skulle jag skriva upp sa du?
- Kan du skriva upp till pappa att han ska ta tabletter ur burken så här, hon visar genom att hälla ut en tablett i locket. Kan du skriva upp det så han vet det.
- Jaha du menar så. Jag det får jag väl skriva upp till honom då.
- Bra, och så ställer hon tillbaka burken.

Tidigare i veckan var det min tur att bli tillrättavisad. Jag hade tidigare sagt till henne att inte glömma att stänga grinden upp till trappan.
- Du måste öva dig på att stänga grinden efter dig så att lillebror inte smiter till trappan. Han får ju inte vara där.
Hon sa ja det ska jag, men blev antagligen lite förnärmad av att jag sa till henne. För sedan var det flera saker jag skulle öva på enligt henne tex det här.
- Vänta så ska jag lägga på en vaxduk här till frukosten så vi inte spiller.
- Mamma du kanske ska öva dig på att ha kvar den duken under natten. Så du inte behöver lägga på den på frukosten.
Tji fick jag. Vad gäller barn kommer allting vi lär dem tillbaka till en själv som en boomerang. Smack smack, rätt i huvudet. Som en påminnelse att de suger åt sig allt vad vi säger och framför allt det vi gör. Glöm inte det. Glöm inte boomerangeffekten.

Inga kommentarer: